Fria föreningar

Det finns en massa roligt man kan vara med om inom TF. Nedan finns en lista över de fria föreningar som verkar inom nationen. Ifall du inte hittar nånting som faller dig i smaken kan du alltid grunda en egen!

Innehållsförteckning

BastardernaDARRA (Drink And Re-Rack Association)sTÖFelTeknologorkestern HumpsvakarTisdags Cellskapet Gyllene Droppar (TCGD)TäfLANVoyage

Bastarderna

Svettiga med-lemmar!

Enligt elaka rykten svettas TF:are mera än andra studerande. På TF sker detta dock under kontrollerade förhållanden. Här finns nämligen en fri förening som ser till att svettkanalerna inte förkalkas. Vi i Bastarderna är glada filurer, som alltid tar tillfället i akt att ta oss ett bastubad vare sig situationen är lämplig eller ej! Oss känner ni igen på våra blåa badrockar.

Vår uppgift på nationen är att ta hand om vår älskade pi-bastu. Vår verksamhet går främst ut på bastuexkursioner, återkommande evenemang, föreningens jubileer (som det finns fler av än man kunde tänka sig) och program i form av olika renoveringstalkon.

För att bli medlem i denna ädla förening krävs det att du först anmäler intresse för att bli bastukvast. Då du sedan i ungefär ett år visat intresse för föreningen, kan du ansöka om med-lem-skap. Din fritt formulerade och förverkligade ansökan behandlas antingen under valmötet på hösten eller årsmötet på våren. För att din ansökan om med-lem-skap skall godkännas krävs det att du uppträtt med ett gyckel för närvarande med-lem-mar under en fest, ett möte eller dylik verksamhet som kan tänkas vara ordnat av Bastarder. Därutöver kan man bli godkänd till Bastard genom rekommendation av styrelsen till höst- eller vårmötet om man genom sina handlingar har uppvisat tvättäkta (eller renodlad?) inlevelse i föreningens verksamhet.

Så om du njuter av bastubad och ädla drycker därtill, kom med i vårt glada gäng!

Frågor och funderingar kan riktas åt föreningens styrelse på pis@bastarderna.fi

www.bastarderna.fi

DARRA (Drink And Re-Rack Association)

Har du hört tal om Beer Pong förr? Snackar alla dina kompisar om hur bra dom är på BP? Vill du visa åt dem vem som är den egentliga mästaren? Då är DARRA (Drink and Re-Rack Association) rätt förening för dig!

DARRA ordnar diverse BP-turneringar för Teknologföreningens medlemmar, både för amatörer och professionella BP-spelare. Kom gärna med och visa vad du går för!

Mera info om kan fås genom att emaila: darras@teknolog.fi

sTÖFel

Vad är öl?

Vad smakar Brewmeister Armageddon?

Hur brygger man eget öl?

Många ölrelaterade frågor försöker vi hitta svaret på här i sTÖFeL. Föreningen är helt enkelt till för oss som tycker om gott öl. Vi vill lära oss mera om öl och internationell ölkultur som regler för olika ölspel. Detta förverkligas genom att bland annat ordna ölprovningar, excursioner, bryggkurser och genom att i största allmänenhet dricka och diskutera öl. Medlemskap innebär att du får information om våra evenemang och du får möjligheten att delta i våra tillställningar.

Medlem i föreningen blir man lättast genom att skicka en ansökan till laderstofel@teknolog.fi med en kort motivering till varför man vill bli medlem, för- och efternamn, smeknam om man har ett, e-post address och favorit öl. Efter detta behandlar styrelsen ansökan. Favorit ölen tar vi i beaktande när vi t.ex. besluter oss för att brygga ett nytt öl.

stofel.teknolog.fi

Teknologorkestern Humpsvakar

Vid TF finns en grupp medaljbeprydda karaktärer. Dessa frack- och kavajklädda figurer tar festen med storm då de tågar in under sin signaturmelodi för att sedan inleda ett fartfyllt hopkok av dixieland-jazz med dans, motorsågar, älgar och toalettstolskross. Detta är Humpsvakar.

Humpsvakar är Teknologföreningens orkester, till vilken alla TF:s medlemmar med kunnande och/eller intresse för musik, dans och sång är välkomna. De vänskapsband man knyter under sin aktiva tid i orkestern blir ofta mycket långvariga.

Medlemmarna får en chans att utveckla musikaliskt kunnande och hitta nya förmågor hos sig, både under de regelbundna övningarna, och under återkommande stora projekt som jubileer och skivutgivningar. Vi är en icke-vinstdrivande förening, där både administration och verksamhet sköts på frivilligbasis av studeranden. Trots att orkestern genomsyras av humor, är verksamheten i allra högsta grad ambitiös.

Medlemskap innebär övningar 17:45-25:00 varje tisdag n år framåt samt ett helhjärtat intresse. Du kommer att uppleva keikkor, sitser, resor och mycket annat skoj. Vänner över hela Norden, och vänner inom alla åldrar på TF.

Låter detta som något för dig kan du höra av dig till direktören på numret 050-D-KEIKKA (dvs. 0503534552) eller kontakta oss via ovning@humpsvakar.fi. Du är välkommen med oberoende av vilket skede du är i av dina studier – det är bara att dyka upp i Stavans en godtycklig tisdag!

www.humpsvakar.fi

Tisdags Cellskapet Gyllene Droppar (TCGD)

Tisdags Cellskapet Gyllene Droppar är en fri förening som värnar om punschkulturen vid TF och i Finland.

TCGD håller sina möten varje gregoriansk tisdag i Stavans kl. 13. Kl. 13.00 - 13.30 sammanfaller mötet med lektor Metsalos räkneövning. Även icke-gregorianska tisdagar kan utlysas av medlemmar. För mera information, kom till Stavans eller maila gyllenedroppe@teknolog.fi

TäfLAN

Sugen på spel? Vill du visa dina överkraftfulla strategitalanger i RTS-spel som t.ex. AoE eller Civ eller pwna folk i gamla godingar som CoD2? Då är TäfLAN något just för dig! TäfLAN är en fri förening på TF som ser till att dess nationsmedlemmar också berikas av den virtuella kulturen i sitt liv, nämligen spel och allt annat som på något sätt nuddar denna kategori. Något som också är värt att nämna är att TäfLAN ordnar de bästa alkoholfria evenemangen!

Alla våra evenemang är öppna för alla nationsmedlemmar så det är bara att dyka upp och ha det roligt! Det som man får av att bli medlem är att man får avnjuta onsdagsmail varje onsdag med info om kommande evenemang och ett roligt(?) skämt (en gammal goding: What do you call a boomerang that doesn’t work? - A stick!).

Att bli medlem är lätt - det är bara att rycka i ärmen på en person tillhörande TäfLANs styrelse under våra evenemang (om du har riktigt tur blir du även tillfrågad - no need for touching!), att joina vår kanal !TafLAN @ IRCnet eller att skicka mail till dhcp@taflan.tf. “Riktig” medlem blir man först efter att man har varit med på ett av våra lan. Piece of cake (and this cake ain’t a lie!

Voyage

Voyage är en förening som finns till för att främja och tillgodogöra att Teknologföreningens medlemmar får skaffa sig ett bredare världsperspektiv. Voyage är en förening som ordnar resor som är avsedda för att möjliggöra fysiska utomhusaktiviteter och ger medlemmarna möjlighet att uppleva nya kulturer.

kontakt: voyage@tf.fi